|
|
|
Jó hírünk! |
 |
A Veszprémi Főegyházmegye történelmének egyik legáldottabb eseményére készül: 2025. szeptember 6-án boldoggá avatják Bódi Mária Magdolnát, a hitvalló vértanút, akinek életpéldája ma is útmutató minden Krisztus-követő számára.
György érsek atya Magdi halálának ( 1945. március 23.) 80. évfordulóján meghirdette a Bódi Mária Magdolna 80 tematikus évet.
S ma ismét a 80-as szám szólít meg minket, hiszen már csak 80 nap választ el bennünket az ünneptől, és egyre erősebben dobog a vágy: továbbra is készüljünk együtt, közösen, imádságban és akár énekkel is.
Mire gondolunk pontosan ez utóbbival?
A lelki készületünk egyik ajándéka a Bódi Mária Magdolna tiszteletére írt himnusz, melynek dallama az ismert „Ó dicsőséges Asszonyság…” kezdetű himnusz (Ho 191.). A szöveg egyszerre idézi fel Magdolna földi életének küzdelmes, de teljes szépségét és az örök hazába vezető, a vértanúsággal megpecsételt útját. Szentmisében, a boldoggá avatáskor elsőként megszólaló himnusz méltó módon dicséri az ifjú szűz hitét, tisztaságát, egyszerűségét, reményét, bátorságát.
A remény jubileumi évében még jobb kimondani, hogy Magdi életének minden mozzanata az Eucharisztia, az önzetlen szeretet és az Istenre figyelő szolgálat gyümölcse.
A közös készület, a közös ima, és a közös éneklés jegyében szeretettel szólítunk meg minden hívőt, plébániai közösséget, kórust, éneklő családot, baráti közösséget, hittancsoportot, hogy a következő hetekben tanulják meg és énekeljék el a himnuszt, rögzítsék a felvételt, és küldjék el hozzánk – ezzel is tanúságot téve arról, hogy élő kapcsolatban vagyunk Magdolna Krisztus szeretetével és a boldoggá avatás örömével. A beérkező felvételeket egy kórussá ötvözve jelenítjük majd meg a felkészülés utolsó heteiben.
Atyánk, aki a mennyekben vagy,
a hit, amelyet fiadban, Jézus Krisztusban,
a mi testvérünkben adtál nekünk,
és a szeretet lángja,
amely kiáradt szívünkbe a Szentlélek által,
ébressze föl bennünk országod eljövetelének
áldott reményét!
Kegyelmed alakítson át minket
az evangélium magvainak tevékeny földműveseivé,
hogy az emberiség és az egész világmindenség
bizakodóan várja az új eget és az új földet,
amikor a gonosz hatalmai már legyőzettek
és örökre felragyog a Te dicsőséged!
A jubileumi Szentév kegyelme
élessze fel újra bennünk, a Reménység Zarándokaiban,
a mennyei javak utáni vágyakozást,
és árassza el az egész világot
Megváltónk örömével és békéjével!
Örökké áldott Isten,
tiéd legyen a dicsőség és a dicséret mindörökké!
Ámen.
Ferenc pápa
XIV. Leó pápa június 13-án, pénteken jóváhagyta kilenc boldog kanonizálását és kijelölte a szenttéavatási szertartások időpontját.
A konzisztóriumon a Szentatya bejelentette, hogy Boldog Pier Giorgio Frassatit és Boldog Carlo Acutist szeptember 7-én együtt avatják szentté.
Mindkét szentté avatást nagy várakozás övezi a hívek részéről; az egyik fiatal boldog, Pier Giorgio Frassati a 20. század elején élt, a másik, Carlo Acutis az első 21. századi szent lesz.
Ferenc pápa maga jelentette be mindkettejük szentté avatását a 2024. november 20-i általános kihallgatáson, amit hatalmas tapsvihar követett a Szent Péter téren.
A 2020. október 10-én Assisiben boldoggá avatott Carlo Acutis szenttéavatási szertartását idén április 27-re, húsvét második vasárnapjára tervezték, a tizenévesek jubileuma idejére; Frassati kanonizálását pedig augusztus 3-ra, a római fiatalok egyhetes jubileumának csúcspontjára. Az első szertartás elhalasztását már Ferenc pápa halálának napján, április 21-én bejelentette a Vatikán, és általános volt a feltételezés, hogy Frassati szentté avatása is későbbre kerül.
A szentté avatások körüli kétségeket ma eloszlatta Leó pápa bejelentése, aki úgy döntött, a szentek közé emeli a két fiatalembert, akik különböző korban és eltérő életet éltek, ám egyesíti őket Krisztus iránti szeretetük és az a képességük, hogy ezt a szeretetet megosszák másokkal, mindazokkal, akiknek megérintik az életét valamilyen módon.
A pénteki konzisztórium alkalmával született döntés további boldogok kanonizálásáról, amire október 19-én kerül sor. Köztük van Malojan Boldog Ignác (Ignatius Shoukrallah Maloyan) örmény katolikus érsek, aki vértanúhalált szenvedett 1915-ben az örmény genocídium idején, illetve Peter To Rot világi hitoktató, vértanú, akit 1945-ben gyilkoltak meg, amiért a japán hatóságok tiltása ellenére folytatta apostoli tevékenységét – Boldog Peter To Rot lesz Pápua Új-Guinea első szentje.
Három szerzetesnővért is szentté avatnak idén októberben: Vincenza Maria Polonit, a Veronai Irgalmasnővérek alapítóját; a venezuelai Maria del Monte Carmelo Rendilest, a Jézus Szolgálói Kongregáció alapítóját; valamint Maria Troncattit, a Mária, Keresztények Segítsége Leányai rend tagját.
Ezenkívül még két világi hívő kerül a szentek sorába: Bartolo Longo, a pompeji Mária-kegyhely alapítója és José Gregorio Hernández Cisneros venezuelai orvos, a szegények gyógyítója.
Magyarországon régi szokás szerint július 2-án ünnepeljük Szűz Mária látogatását Erzsébetnél. Mivel ezekben a napokban kezdődnek az aratási munkák, és a katolikus magyarság minden munkáját a Szűzanya oltalma alatt végezte, ezért Sarlós Boldogasszonynak nevezték el az ünnepet.
Mária Gábriel főangyaltól tudta meg, az angyali üdvözletkor, hogy idős rokona, Erzsébet áldott állapotban van. Azonnal útra kelt, hogy a nehéz napokban Erzsébet segítségére lehessen, aki Keresztelő Szent Jánost hordta a szíve alatt.
E mai ünnep tartalma az a három hónap, amit Mária Erzsébet és Zakariás házában töltött, egészen Keresztelő Szent János születéséig. Szoros értelemben Mária és Erzsébet, illetve a két magzat, Jézus és Keresztelő János találkozását és János megszentelődését ünnepeljük. Mária és Erzsébet találkozásakor Erzsébet betelt Szentlélekkel, méhében megmozdult („repesett”) a magzat.
Mária pedig elénekelte csodálatos hálaénekét, a Magnificatot.
„Magasztalja lelkem az Urat, és szívem ujjong megváltó Istenemben,
mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát.
Íme, mostantól fogva boldognak hirdet engem minden nemzedék,
mert nagy dolgot cselekedett velem a Hatalmas, és Szent az ő Neve. Irgalma nemzedékről nemzedékre azokra száll, akik őt félik.
Hatalmas dolgokat művelt karja erejével,
szétszórta a gondolataikban kevélykedőket.
Hatalmasokat levetett a trónról, és kicsinyeket felemelt.
Éhezőket betöltött jókkal, és üresen bocsátott el gazdagokat.
Felkarolta szolgáját, Izraelt, megemlékezve irgalmasságáról,
amint megmondta atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak mindörökre.” (Lk 1,46–55)
Sarlós Boldogasszony aránylag kései Mária-ünnep. A ferencesek kezdték ünnepelni és terjeszteni a 13. század folyamán július 2-án, a Keresztelő Szent János születésének nyolcadát követő napon. Az egész Egyházra VI. Urbán pápa terjesztette ki, majd IX. Bonifác 1389-ben vigíliával és nyolcaddal egészítette ki. IX. Pius az ünnepet május 31-re helyezte, a világegyház ma is ezen a napon üli meg.
Magyarországon a 15. századtól vált Sarlós Boldogasszony tiszteltté, majd a barokk időkben teljesedett ki.
Sarlós Boldogasszony áldott állapotában a várandós édesanyák oltalma. Hazánk északi vidékein az ünnepen fölvirágoztak egy széket, és a ház elé állították, hogy ha arra járna a „nehézkes Mária”, legyen hol megpihennie.
Az ünnep jellegzetes magyar neve – Sarlós Boldogasszony – nem függ össze az eredeti egyházi elnevezéssel – Szűz Mária látogatása Erzsébetnél – hanem az aratás kezdetére utal. Sarlós Boldogasszony napján az aratók misét hallgattak, mialatt szerszámaikat a templom falához támasztották. A pap megáldotta az aratókat és szerszámaikat. Ezután tiszta ünnepi ruhában vágtak a búzatáblában egy rendet, majd hazatértek ünnepelni, és másnap fogtak hozzá igazán a nagy munkához.
Az aratás a parasztember életében és munkájában a legnagyobb események egyike volt, amelyre még a gépesített munkatechnika korszakában is bizonyos áhítattal és komolysággal készült. Az élet, vagyis a mindennapi kenyér Isten ajándéka. A Miatyánkban is ezért könyörögnek a hívek.
Mindenható örök Isten, a te sugallatodra indult útnak a Boldogságos Szűz Mária, hogy szent Fiadat méhében hordozva Erzsébetet meglátogassa. Add, hogy a Szentlélek indításait hűségesen kövessük, és Máriával együtt mindig magasztaljunk téged. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Ámen.
Fotó: Domenico Ghirlandaio: Mária és Erzsébet találkozása (1486–90)
M.Frisina: Anima Christi (Loyolai Szt Ignác fohásza, Krisztus lelke szentelj meg engem..., az eredetinek egyszólamú változata).
Wollent Anna és Pálmai Árpád előadásában. Pünkösd vasárnapi szentmise keretében, Gyergyószentmiklóson.
MEGNÉZEM
|
Az Isteni Irgalmasság vasárnapja
Az isteni irgalmasság ünnepét Szent II. János Pál pápa hirdette meg, melynek napja – Szent Fausztina nővér magánykinyilatkoztatása alapján – a húsvétvasárnapot követő első vasárnap, melyet 2025-ben április 27-én ünneplünk.
Fausztina, polgári nevén Helena Kowalska a lengyelországi Glogowiecben született 1905-ben. Gyermekkorától kezdve az ima szeretete, a szeretet, az engedelmesség és az emberi nyomor iránt való érzékenység jellemezte. Húszéves volt, mikor belépett az Irgalmasság Anyja Nővéreinek Kongregációjába, ahol 13 éven át szolgált fiatalon bekövetkezett haláláig (1938. október 5.). Egész életét a bűnösök megmentésére ajánlotta fel.
Misztikus, istenközeli élményeiről naplót vezetett, melyet halála után adtak ki. Ebből tudjuk, hogy magánkinyilatkoztatásaiban, látomásaiban párbeszédet folytatott Jézussal, melyben megismerte Jézus azon kívánságát, hogy a húsvét utáni első vasárnap legyen az isteni irgalmasság napja.
II. János Pál pápa jól ismerte Fausztina nővér naplóját, hiszen még krakkói bíborosként ő maga foglalkozott a nővér boldoggá avatásának előkészítésével. A naplóból megismerte az Isteni Irgalmasság üzenetét és azt is, hogy ünnepe legyen az isteni irgalmasságnak. 1993. április 18-án boldoggá, 2000. április 30-án pedig szentté avatta Fausztina nővért, az isteni irgalmasság ájtatosságának apostolát, és az egész egyetemes egyház számára kihirdette az isteni irgalmasság ünnepét a húsvét utáni első vasárnapra.
„Ma téged küldelek az egész emberiséghez, irgalmasságom üzenetével. Nem büntetni akarom a sérült emberiséget, inkább meg akarom gyógyítani, és irgalmas szívemre szorítani." (Napló, 1588.) „Te vagy irgalmasságom titkárnője, erre a tisztségre jelöltelek ki a jelen és az eljövendő életben (...), hogy közöld a lelkekkel nagy irgalmamat, melyet irántuk érzek, és bátorítsd őket: bízzanak irgalmam mélységében." (Napló 1605 és 1567)
Az isteni irgalmasság üzenete azért nagyon fontos az egész emberiség számára, mert benne Jézus a bűnbánat és a megtérés fontosságára figyelmeztet, és azt kéri, hogy imádkozzunk és tegyünk minél többet a bűnösök megtéréséért.
Fausztina nővér lejegyezte az isteni irgalmassággal kapcsolatban mindazokat a lehetőségeket, melyek a lélekmentés hatékony eszközei. A Napló nyomán az Egyház az isteni irgalmasság öt kultuszát, ötféle tiszteletét engedélyezte. Ezek az Irgalmas Jézus képe, az isteni irgalmasság ünnepe, az isteni irgalmasság rózsafüzére, az isteni irgalmasság órája és az isteni irgalmasság tiszteletének terjesztése.
forrás: www.pecsiegyhazmegye.hu
fotó: www.oratio.hu
|
|
|
|